DÖNEM VI EĞİTİM PROGRAMI
HALK SAĞLIĞI STAJI ETKİNLİKLERİ
1- Hekim adayı dosyasının hazırlanması
2- Kurum ziyaretleri (6 kurum)
3- Seminer (her öğrenciye bir seminer)
4- Sağlık personeline seminer (Sağlık Ocağı’nda, her öğrenciye bir seminer)
5- Makale (her öğrenciye bir makale)
6- Araştırma (her sağlık ocağı grubu 1 olmak üzere, toplam 3 araştırma)
7- Aile Sağlığı Merkezi ve Toplum Sağlığı Merkezi çalışmaları
8- NBC ile ilgili dersler (8 saat)
9- Modüller (7 modül)
HALK SAĞLIĞI STAJI-KURUM ZİYARETLERİ
1- İlçe/belde/köy sağlık ocağı/sağlık evi incelemesi ve çevre sağlığının değerlendirilmesi
2- Sağlık Müdürlüğü Bulaşıcı Hastalıklar Şubesi
3- Halk Sağlığı laboratuvarı (Su ve gıda analizleri ve yorumu)
4- Sağlık Müdürlüğü Çevre Sağlığı Şubesi
5- Belediye Sağlık İşleri
6- Katı ve sıvı atık arıtım tesisleri
7- Sivil Savunma Müdürlüğü
NBC ile ilgili dersler
Halk Sağlığı sorunu olarak savaşlar (1 saat)
Kimyasal silahlar: etkileri, tedavisi ve korunma (2 saat)
Biyolojik silahlar: etkileri, tedavisi ve korunma (2 saat)
Nükleer silahlar: etkileri, tedavisi ve korunma (2 saat)
Silahlı çatışmalarda (savaşlarda) sağlık personelinin yeri (1 saat)
MODÜLLER
MODÜL-1: SAĞLIK OCAĞI YÖNETİMİ
Öğrenme hedefleri:
Sağlık Ocağı yönetiminde temel kavramlar
Sağlık Ocağının Görevleri
Sağlık Ocağı personeli ve görevleri
Sağlık Ocağı Kayıtları: ETF, Kişisel Sağlık Fişi, Kroki, Aylık Çalışmalar
Disiplin yönetmenliği
Sicil, sicil amiri,
Cezalar/ödüller
Tutanak, Savunma
Demirbaş/ayniyat
Resmi yazı, Gizli yazı
MODÜL-2: NÜFUS VE AİLE PLANLAMASI
Öğrenme hedefleri:
Nüfus piramidi
Bağımlı nüfus (genç/yaşlı), bağımlılık oranı
Özelliği olan yaş grupları (Adolesan, yaşlı, doğurgan çağ kadın, okul önemi)
Doğurganlık ölçütleri: Genel doğurganlık hızları, Toplam doğurganlık hızı, Yaşa özel doğurganlık hızı
Mortalite hızları
Aile Planlaması yöntemleri/danışmanlık
MODÜL-3: ANA-ÇOCUK SAĞLIĞI/İZLEMLER (HONAZ EAB)
Öğrenme hedefleri:
Ebe çalışmaları,
Ebe bölgesi nüfusu,
Ebe iş yükü nasıl hesaplanmalı, bir ebeye kaç nüfus verilmeli
Ebe çantasında neler bulunmalı
Gebe-lohusa izlemleri,
15-49 yaş izlemleri,
Bebek ve çocuk izlemleri,
Kırsal /kentsel/gecekondu bölgesinde ebe çalışması nasıl farklılaşır
İzlemler nicelik ve nitelik açısından nasıl denetlenmelidir.
MODÜL-4: BÜYÜMENİN İZLENMESİ, BESLENME, BAĞIŞIKLAMA (HONAZ EAB)
Öğrenme hedefleri:
Bebek ve çocuk izlemlerinde neler yapılıyor?
Büyüme gerilemesi nasıl saptanır?
Malnutrisyonu nasıl tanırız, nasıl tedavi ederiz, nasıl önleriz?
Anne sütü, ek gıdaya geçiş, sebze çorbası tarifleri?
Demir eksikliği anemisi, raşitizm, vitamin A eksikliği, iyot eksikliği vb.
Obez çocuk/erişkin
MODÜL-5: BAĞIŞIKLAMA
Ülkemizde aşı takviminde neler var? Aşı takviminde olmayan aşılar?
Soğuk zincir? Buzdolabı kullanım kuralları?
Aşı gereksinimin hesaplanması
Aşı kampanyaları nasıl değerlendirilmeli?
Polio ve kızamık eradikasyon programları
MODÜL-6: ÇEVRE SAĞLIĞI – BULAŞICI HASTALIKLAR (HONAZ EAB)
Öğrenme hedefleri:
Su ile ilgili çalışmalar (klorlama, su numunesi, suda klor ölçümü vb)
Atıklar ile ilgili çalışmalar (katı-sıvı atık)
İş yeri denetimi, portör taraması
Okul denetimi
Gıda numunesi alma
Filyasyon çalışması
Bildirim
Şüpheli ısırık
Cinsel yolla bulaşan hastalıklara karşı yapılanlar
Hijyen eğitimi
MODÜL-7: OLAĞANDIŞI DURUMLAR VE NBC
Öğrenme hedefleri:
Olağan dışı durumlarda sağlık personelinin görev yetki ve sorumlulukları
Olağan dışı durumlarda arama-kurtarma,
Olağan dışı durumlarda sağlık hizmetleri
Bulaşıcı hastalıklar
Morbidite ve mortalite hızlarının hesaplanması
Araç-gereç ve malzeme sağlanması
Ruh sağlığı sorunları
Kimyasal, biyolojik ve nükleer silahların sağlık üzerine etkileri ve tedavisi, korunma yolları